31 January 2013

Arsenal vs Liverpool 2-2 ( EMIRATES STADIUM)




Arsenal : Szczesny, Sagna, Mertesacker, Vermaelen, Gibbs, Ramsey, Wilshere, Cazorla, Walcott, Podolski, Giroud. (Santos)
Liverpool : Reina, Johnson, Carragher, Wisdom, Agger, Lucas, Gerrard, Henderson, Downing, Suarez, Sturridge. (Enrique).

Sudah dijangka, dengan ketiadaan Arteta, maka tugas sebagai deep-lying midfielder dijatuhkan di atas bahu Ramsey. Di bahagian pertahanan, nampaknya tiada apa perubahan yang dilakukan Wenger. Back four yang sama, juga kesalahan yang sama. Opss, itu kita bicara kemudian. Di bahagian midfielder dan forward juga tiada apa yang berubah.

Minit ke 5 (Ya, minit ke 5!): Diulangi, ya, minit ke 5! Kesilapan yang mudah, dan mudah juga bagi Suarez meledak gol yang ke 17 buat dirinya. 1) Sagna slip (dia pakai kasut tarian ballet ke?), 2) bola pada Johnson, cross yang mudah, (crossed low yang begini serius agak bahaya, kerana peratus kemungkinan untuk bola tersebut bumping amat tinggi. Dan sepatutnya Vermaelen tenang, bukannya flying leap secara tiba-tiba) 3) bola bumping sebelum Vermaelen sempat clear, 4) Szczesny hero, Sturridge apahal tak score masa ni aku pun tak tau, 5) bola sampai pada Ramsey, miss 6) Downing pada Suarez, dan anda tahu kesudahannya. Kalau bab slip2 ni, bagi defender itu perkara yang paling malang. Ok. Tapi kenapa Suarez dibiarkan keseorangan aku tak tau. Kalau perhatikan betul-betul, saat Sagna slip, di belakangnya hanya ada Wilshere. Sepatutnya Wilshere sudah bergerak ke box dan membantu mengisi ruang kosong (sial, macam soalan UPSR) dan menjaga pemain Liv seperti Suarez yang betul-betul sudah berlari kearah box tanpa ada seorang pun player Arsenal yang mengawalnya. Tak kan Wilshere tak nampak betul-betul depan dia yang Suarez sudah berdesup masuk dalam box. Sepatutnya, ah anda tahu Wilshere patut buat apa. Opss, maaf sebab aku terlalu mengkritik star on the future Arsenal seorang ni.

Minit ke 37: Puaka masuk ganti Gibbs, ya kita masing-masing tepuk dahi.

Minit ke 59: Dan tengok, betul-betul puaka! Tapi sebelum tu, 1) Kalau tadi sebab kesalahan Wilshere yang tidak mengawal Suarez dan kesalahan defender yang lainnya, maka kali ini juga berpunca pada Wilshere. Kegagalannya untuk contoll ball dengan baik menyebabkan Sturridge mendapat bola dan sempat buat short pass pada Henderson 2) Mertesacker dan Santos kedua-duanya…… LAZY TACKLE! 3) Job done for Henderson!

Minit ke 64: Kali ni Wilshere the best. Apalagi yang boleh dikatakan apabila seorang striker berada pada tahap yang terbaik. Kalau set piece, fan Arsenal kadang kala tidak akan tahu siapa yang akan mengambil tugas tersebut. Kalau Arteta ada, kebiasaannya dia yang akan mengambil free kick ni.




Minit 66: Bermula dari Sagna, Cazorla, Giroud dan BOOOOM Walcott!. Tight angle, but its not difficult for Walcott. Shot fire!!. Tapi yang perlu diberi pujian dan ciuman pada pergerakan yang membawa gol ini ialah Cazorla dan Giroud. Ingat hatrick Cazorla? Cazorla berkesan bila dia run masuk dalam box pihak lawan. Penetrate defend pihak lawan. Itu tugas Cazorla. Pada awal season kita tengok Arsenal cukup susah untuk penetrate defend dan masuk dalam box. Mungkin kerana sebelum ini tugas ini hanya dilakukan oleh Gervinho. Dan aku rasa Cazorla lagi selesa dan efektif main kanan walaupun posisinya bebas untuk main kiri atau kanan. Gol ni simple. Melibatkan 3 player, 3 sentuhan, dan ploppp! Mudah. Typical Arsenal. Dan bagi Wenger, pergerakan yang membawa gol sebegini amat disukainya. Masa game lawan West Ham, gol favourite dia adalah gol Cazorla!

Rating player:

Wojciech Szczesny: 5/10
Bacary Sagna: 5/10
Per Mertesacker: 5/10
Thomas Vermaelen: 5/10
Kieran Gibbs: 6/10
 Aaron Ramsey: 7/10
Santi Cazorla: 6/10
Jack Wilshere: 6/10
Lukas Podolski: 7.5/10
Theo Walcott: 8/10
Oliver Giroud: 8/10 

No comments:

Post a Comment

Anyone to be a writer? Please send your mail to afhamabdulrahman@gmail.com
Lets Join Us in Arsenal Malaysia Gooners Forum Klik Sini

Video Pilihan